Dim sum @ Köpenhamn

I går (lördag) åkte jag till Köpenhamn för att yam cha (dricka tebokstavligt, men det involverar dim sum (mat) också). Det var relativt lätt att hitta resturangen fast ingen av oss kunde adressen, yins mamma visste vara att det låg i kvarteret bakom centralstationen. Det var ganska trångt i restaurangen men de hade ett väldigt bra utbud. Alla tallrikarna (man får 2-4 grejer) kostade runt 35-40 dkr vilket blev runt 50-60 kr/tallrik (vilket är rätt dyrt tycker jag). Får väl gå dit nästa gång kronan är starkare heheh.
Efter lite skattjakt med Niklas och Emelie drog vi till ströget där jag träffade på Yin och hans gamla kompisar från Vänersborg som var här för att hälsa på honom. Jag och honey gick för att köpa juice (vilket vi också gjorde) och det började att spöregna (jobbigt sommarväder, ena sekunden asvarmt och sen spöregn). Vi gick till deras mosters kinarestaurang där de bjöd på sea food-middag, omg! Musslorna, ålen och fisken var sååå goda!!! Tog tyvärr inga bilder för det glömde jag totalt bort, men gott var det iaf yummy yummy.
Efter maten drog jag, Iris, Emilie och Niklas till Nyhavn för att leta efter skatt och för att träffa Yin (som gick tidigare för att träffa sina vänner igen). Jag och Iris slåg följe med Yin och kompis-gänget medan Emilie och Niklas fortfarande letade skatt (hoppas att de hittade den!) och tog tåget tillbaka (det höll vi på att missa för vi satt och väntade vid slutet av tunnel och det hade stannat vid början av tunnel, fan vad vi fick springa hehe). Vi träffade på pings familj och yins mamma på färjan, det visade sig att de hade tagit samma tåg som oss hehehe.
Det blev bråk på färjan mellan två män när vi skulle av, den ena sparkade den andra och en kvinnlig personal ställde sig mellan dem (måste vara väldigt läskigt!). När färjan hade dockat klart gick det på 6st (!) säkerhetsvakter, lol, behövde de verkligen så många? tjaa, det är väl bra med skrämseleffekt :p
Sen blev det fest hos Yin och vi gick till Pascha vid 00:30-01:00. Det var ganska dåligt där men det var typ det enda stället Iris kunde komma in plus att det var fettekö vid tempel, tivoli och cantina. Jag, Iris och yin tog den sista bussen hem vid 02:15 (som vi höll på att missa för de hade flyttat på busshållplatsen, mycket spring där också, tur att jag hade bekväma skor på mig!)
Nu blev det ett väldigt långt inlägg och längre ska det bli för här kommer många bilder!



Allvin ätandes på ett kex precis innan vi gick på färjan på morgonen.



Direkt när vi kom på färjan hade han somnat! Lägg märke till att han fortfarande håller kexbiten i handen. Han är så gullig!



På restaurangen!


Te! De var ju dyra, 16dkr/ pers! Hade jag vetat om det skulle jag ha tagit vatten istället, fast då försvinner väl en del av meningen med att yam cha.


Stekta (tjocka risnudlar (?)) med biff. Min favorit på hela dagen! Verkligen supergott, gud vad jag ska beställa sånt nästa gång jag åker till HK :p



Sallad är också gott! Jag gillar kineska wokade sallader!



Char siu och räk "tjöng" (vet inte vad de heter på svenska). De på bilden är bara med char siu (typ grillad kött) och vi hade en tallrik med 6st med räkfyllning också. De smakade faktiskt bara sådär, de jag åt i HK var godare.



Friterade taroknyten med kött/räkfyllning. Det är dem här som min mamma är besatt av att lära sig att göra. De var faktiskt inte så goda heller, knytena var god men jag tyckte inte om fyllningen.



Fenixklor (eller kycklingfötter som de egentligen är), jag fick faktiskt ingen sånt (för jag var för upptagen med att ta bilder) så jag vet inte hur de smakade, men de såg goda ut iaf.



Det här äter typ bara asiater hehe, det är komage (från vilken vet jag inte) och de är goda :p



"gou" gjort på såna stora vita morötter (kommer inte på vad de heter). Jag brukar i allmänhet inte gillar "gou" så det här var ingen höjdare.



Fläskbitar som var väldigt goda men också väldigt feta vilket passade mig bra. Fett är gott :p
Den här var den sista matbilden!



Snacka om risig byggnad, är det verkligen säkert att förvara sina pengar hos Nordea? :p



Indianer är fan överallt, det roliga är att de spelar samma musik också, kanske är från samma stam eller något.



Smoothie och juice, väldigt dyrt måste jag tillägga, smoothien för 38dkr och juicen för 50dkr. Antagligen inte alls värt det.



Så här såg Honey ut när vi gick ut igår, det är jag som har valt ut scarfen åt honom ^^



Kommentarer
Postat av: Iris

Det heter rättika..!! Och fenixklorna var inte goda..

2009-07-27 @ 13:40:05
Postat av: Erica

Gou på rättika. Den rotfrukten är det inte många som kan namnet på, varenda gång jag köper den måste de i kassan fråga vad den heter....



Ni verkar ha haft det rätt hyfsat också. Jag är hungrig nu, vill också yam cha! XD


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback