Kineser igen! (dock andra)

Idag var jag och Jenny och lunchade på Rose Garden Supreme och som vanligt var det gott gott gott ^^
Det var fyra kineser där men vi direkt märkte var lite udda, de hade fortfarande jackorna på sig fast det var inomhus och så tog de mat i fel ordning. När vi satt ner och åt ställde sig en vid vårt bord och stirrade i några sekunder, sen gick han. Jag och Jenny undrade vad det var han ville men vi brydde oss inte om saken. Några minuter kom han fram till vårt bord igen och frågade på kinesiska om vi kunde kinesiska och vart vi kom från. Jag svarade på knackigt kinesiska och han gick därifrån. Det dröjde inte länge förrän han kom tillbaka och undrade om vart man skrev adressen på ett vykort (här var det betydligt mer avancerad kinesiska så det tog lite längre tid att förstå honom). Jenny fick sköta snacket för hon är bättre på kinesiska än mig. Han gick iväg och några minuter ytterligare kom han igen och undrade vart man kunde skicka vykort nånstans och om det fanns nån post-office. Jenny försökte förklara att man slängde i gula boxar men visste inte vart de fanns. Ja, han hängde kvar och frågade oss lite om vart vi gjorde här och si och så.

Det var rätt kul för jag fick bekräftelse på att jag fattar det mesta men kan själv inte förklara. Ge mig några månader i Kina så ska jag nog klara mig rätt bra ^^ Ja, på tal om språk så har jag alltid haft problem med uttal och att härma dialekter och sånt. Kan helt enkelt inte, jag är skitbra på att känna igen röster men att imitera dem går verkligen inte. (Måste säga att jag har imponerat på Honey flera gånger med min voice-actor-knowledge, så fort vi kollar på en anime tillsammans säger jag "Åhh, det är ju XXX:s röst i XXX). Tycker själv att det är rätt coolt att jag har den förmågan. Det funkar dock inte lika bra på tjejröster (jag kan skilja ut sångerskor) men som animeröster jag är mycket mycket bättre på att känna igen manliga röster (antagligen för att 80% av tjejernas rösterna har en frekvens som överstiger tröskeln för vad som är hälsosamt.)
Bästa rösten har absolut Akira Ishida, så himla fin och behaglig röst! (han brukar få spela rätt bra karaktärer också)).
Nu blev det ett ganska långt inlägg så jag ska sluta ^^ Ja'nee

Kommentarer
Postat av: cyc

frekvens...inte decibel.

2009-12-03 @ 21:31:40
Postat av: Jung

Pratar du knackig kinesiska? Eller menar du mandarin? O.o

2009-12-04 @ 17:36:28
Postat av: Anna

Mandarin menar jag ^^

2009-12-04 @ 20:57:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback