Dag 8 - Fort Lauderdale/Hav

Tadahh! Äntligen kryssningsdags! Det är väldigt väldigt spännande eftersom jag aldrig har varit på en lyxkryssning förr. Vi åkte buss från motellet till hamnen och det sjuka var att bussen var full med kantoneser. Vi utgjorde iofs redan 11 pers men det kändes lite skumt att det bara var kantoneser på bussen.

På bussen, här är kryssning vi ska med!


När vi var framme vid hamnen fick vi lappar att sätta på vårt baggage för de skulle fraktas till vår hytt av personalen. Efteråt fick man gå in i en byggnad och checka in. Kändes litegrann som flygplatsen för man blev scannad och metalldetektorer och sånt. Efter säkerhetskontrollen fick man checka in och vi fick vårt efterlängtade Sea pass! Kortet fungerar som kreditkort, nyckel och biljett på skeppet, väldigt händigt. Sen fick vi vänta i ca 1 timme i en väntesal innan vi fick gå på skeppet, det roliga var att på tv:n visade dem the royal wedding i Sverige hehe. Så inte ens utomlands slipper man det tjafset ^^

Jag och mitt sea pass ^^

Väntesal.


Sagt och gjort, min första tanke när jag gick på båten var att det kändes inte om en båt, mer som ett hotell eller shoppingmall. Det var sjukt stort och folk stod och erbjöd fina drinkar (mot att man betalade såklart). Vi fixade lite utflykter som vi hade beställt och sedan gick vi givetvis och käkade.


Maten på skeppet är inkluderat i priset. Det finns ett tiotals restauranger där det bara är att gå in och ta för sig. Sedan finns det runt 8 restauranger som kostar en slant om man vill äta där. Vi gick till ett gratisställe där man bla. kunde göra en egen sallad. Efter det bestämde jag och honey för att checka in vårt hytt och lämnade de andra som säkert var inne på deras tredje portion eller nåt.
Hytten vi hade var större och finare än vad jag hade förväntat mig. Vi hade balkong ut mot havet vilket var jättehärligt. På tv:n kunde man boka biljetter till shower, beställa room service (som ingick) och en massa annat. Vår baggage hade inte kommit än så jag kunde inte duscha så istället så utforskade vi kryssningen.
Vårt rum!

Golfbanan ombord.


På kvällen gick vi till en betalrestaurang och testade deras avsmakningsmeny som bestod av 7 rätter. Det var gott men folk blev inte mätta(!) så vi gick till vår dinner. Dinner är en restaurang där det är tänkt att vi ska äta, de har olika rätter varje dag och man blir uppassad av samma personal varje gång. Där beställde jag bara efterrätt för jag orkade inte äta mer :p
Första och godaste rätten på avsmakningsmenyn, hummergrej i kall soppa ^^

Näst godaste rätten på avsmakningsmenyn. Kött och pommes(?)

På dinner och spanar i deras meny som byts ut varje dag.

Kommentarer
Postat av: Helena

ahhh oändlig tillgång på gratis mat! jag vill också åka. och balkong mot havet låter jättelyxigt hehe tänker på när jag och familjen åkte till riga och hade minihytter långt ner i båten, inte ens fönster.

Postat av: Anna

Ja kryssningen är helt klart den bästa resan jag har gjort. Kan verkligen rekommendera det!

2010-07-19 @ 12:29:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback