Skrattretande kineser

Ibland så häpnas jag över hur ociviliserade vissa kineser är. Min pappa är med i styrelsen i en kinesisk/vietnamesisk förening i hbg och det är typ värsta bråket där. Några medlemmar försöker få rösträtt fast det står i stadgan att man måste ha varit med i föreningen i 3 månader innan man få rösta i stormöten. Först försökte dem tvinga föreningen att att flytta stormötet till februari istället för i december (som den ha varit tidigare år). När det inte gick ingenom klagade dem på att styrelsen vägrade flytta den för just de inte ska få rösta. Jag menar hallååå, vilka är ni liksom?
Sen försökte dem ogiltighets-förklara stadgan för att den var gammal och icke-uppdaterad samt ej signerad. Okey, där har dem faktiskt en poäng men stadgan är stämplad med föreningens stämpel och det ska tydligen räcka som signum.
Idag på höstmötet kom de på något nytt, det står att man inte ha rösträtt men det står inte att man inte får ställa upp i valet. OMG liksom, fattar inte hur de orkar. Det här är bara en bråkdel av det de har gjort och påstått. De går runt till medlemmarna i föreningen och berättar hur fel och orättvist behandlad de har blivit av den nuvarande styrelsen och försöker övertala folk att ställa sig på deras sida... och nu snackar vi om en förening med 70 medlemmar, vem fan orkar? Folk har happat av föreningen för att de inte vill bli inblandade eller få besök av dem.
Det roliga är att de har tidigare blivit erbjudna styrelseplatser (eftersom det är inga som orkar engagera sig) men de tackade nej. Sen gick de ut ur föreningen och nu kräver de att de ska ha rätt att vara med i styrelsen direkt när de blev medlemmar igen. Suck alltså.
Jag tycker bara synd om min pappa som får dras med det här. Han har redan sagt att han kommer att tacka nej till styrelsepost nästa år om han blir framröstad. Föreningen har han varit engagerad i över 20 år, sett det växa upp som sitt eget barn. Tagit hand om, spenderat både tid och pengar på föreningen utan att få ett enda öre i retur. Jag tror att det är från honom jag har ärvt min engagemang.
Åh, glömde jag att berätta en av dem som leder upproret är min pappas egen syster?

Kommentarer
Postat av: Erica

Suck, den där lilla föreningen, VEM bryr sig egentligen? Vad ska de bråka om? Vad finns det att bestämma om? Och även om man fick bestämma nåt där, är det värt nåt?



Menar du allvar, är din faster på hugget? O.o



Det är rätt sorgligt egentligen, vi har vuxit upp i den där föreningen, men nu när man tänker på den så känner man inte direkt någon "tillgivenhet" eller nåt. Jag är inte ens med kom jag på. ^^;

Postat av: Anna

Ja, jag fattar inte hur de orkar. Det är liksom inte ens värt mödan. Känns bara som att de bråkar bara för att "vinna" och inte för att de vill föreningens bästa.



Yup, det är min faster och hennes man + deras vänner som ställer till med problem.



Jag tycker också att det är synd att det har blivit så, det är väl nåt man har växt ifrån. Mina föräldrar är ju med för att träffa vänner och sånt. Jag har nog inte en enda kompis som är med i den föreningen så det blir ju lätt att man inte bryr sig :p

2009-11-23 @ 15:31:19
Postat av: Helena

hehe överdriver du inte lite när du säger att föreningen är som hans barn.... jag menar det är ju bara träffar 2-3 gånger om året

2009-11-25 @ 09:21:30
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: Anna

Han var även med och startade upp kulturklass och var rektor för den i några år. Det är mycket att göra där, du vet antagligen inte för du gick inte på den så länge. Det är mycket jobb än de 2-3 ggr:na om året.

Varje lördag var han tvungen att se till att lärarna var på plats och kunde undervisa, annars fick han rycka in själv som vikarie, t.ex.

2009-11-25 @ 14:23:44
Postat av: Ping

Jung: Vaddå inga kompisar som är med. Jag och Kwan är ju medlemmar där :-)



Helena: Det e inte bara 2-3 gånger om året. Förutom allt jobb med kulturklassen så har styrelsen möte en gång per månad.



Vill bara tillägga att de hotade med att anmäla föreningen ifall de inte fick rösträtt. De sa att de hade kontaktat ABF och att ABF visste allt om vad som hände på årsmötet. Så ifall de inte fick rösträtt så måste styrelsen förklara för ABF varför det blev så.... Alltså HALLÅÅÅÅÅ!!! Vad har det med ABF att göra!!!! Sen förresten så finns det ingen lag i Sverige som bestämmer hur en föreningsstadga ska se ut. Det får föreningen själv bestämma utan det finns bara riktlinjer som man kan följa. Undrar vilket brott dom ska anmäla föreningen för? Tänker man på det så är det ju riktigt skrattretande.

2009-11-25 @ 20:03:03
Postat av: ping

oops... läste fel, trodde det var jung som hade skrivit det där med inga kompisar :-)

2009-11-25 @ 20:33:11
Postat av: Erica

Helt plötsligt blir jag anklagad för att inte ha kompisar med i föreningen... =P



Det verkar helt långsökt att de försöker få ABF att göra nåt åt föreningen, jag håller med, VAD kan och har ABF med saken att göra? Hyr de nåt ställe av ABF eller måste de ha nån slags godkännande?



Det där med att er pappa måste se till att lärarna måste vara på plats... Eh. Ska inte lärarna se till så att de själva är på plats? Prata om ansvar. Eller icke ansvar. Vuxna människor. T_T



Ja, hela den här grejen är ju så vuxet... not.

2009-11-25 @ 22:11:06
URL: http://jica.blogg.se/
Postat av: Helena

wow jag hade ingen aning att det var så mycket...

2009-11-26 @ 12:35:35
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: Ping

Oh ja, glömde ju berätta om en av de som är mest högljuda bland upprorsmänniskorna. Jag hörde honom säga till en annan på mötet att även om han blir inröstad i styrelsen så kommer han att tacka nej för det är ju för mycket jobb. Men då tänker jag...vad i helv***... bråkar han för då? Varför måste han tvunget ha med sitt namn på listan så folk kan rösta på honom när han ändå inte vill in i styrelsen!! Snacka om att ha tid att slösa bort...

2009-11-26 @ 15:29:57
Postat av: Anna

erica: De hyr/låna ju lokal av abf men det är ju den enda kopplingen de har. Vad abf har med föreningens stadga att göra är en gåta.



Jag menade att ifall någon lärare inte dök upp (pga sjukdom, snöstorm, ja, jag vet inte vad) så fick oftast pappa rycka in som vikarie.



Hela det här är bara stört. På höstmötet var det några vanliga medlemmar som argumenterade mot dem och nu säger de att de medlemmarna var anlitade av styrelsen att säga emot dem. Jag tror att de har sett för många dåliga Hong Kong-såpor. :p

2009-11-26 @ 19:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback